Frukostbröd, Grahamsbullar



Här är då några av de ca 25st Frukostbröden, Grahamsbullar som jag gjorde tidigare idag. Supergoda och nyttiga (i alla fall i min mening). Ät dem som de är, varma eller kalla, kanske med smör och annat tillbehör som du vill ha på! Kanske till en kopp té, kaffe eller varför inte ett glas O'boy med laktosfri mjölk? Mums!

Tillagningstid ca 2 timmar (inkl jäsning och gräddning)
Recept:

80 g smör eller margarin
5 dl vatten
50 g jäst (ett paket)
0,5 dl vit sirap
1 tsk salt
400 g grahamsgryn (OBS gryn, inte mjöl!)
9 dl vetemjöl (OBS 8 dl till degen!)

1. Smält matfettet.
2. Tillsätt vattnet och värm till 37 grader. Alltså fingervarmt.
3. Smula jästen i en bunke, och häll över vattensmöret i bunken och rör om tills jästen har löst upp.
4. Tillsätt alla andra ingredienser och arbeta degen tills den känns smidig. (Degen ska vara ganska lös så att grynen kan svälla ordentligt under jäsningen).
5. Lägg en bakduk över degen och låt den jäsa i 30 minuter.

6. Ta degen och knåda ut den i det resterande mjölet (1dl).
7. Forma degen till små bollar och lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. (ca 9 st på varje plåt)
8. Lägg bakduk över plåtarna så degbullarna jäser i 40 minuter till.
9. Sätt ungnen på 225 grader.
10. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 8-10 min.

11. Låt bullarna svalna på galler under en bakduk.

Smaklig frukost-, mellanmål-, kvällsmål-stund!



Går superbra att frysa in! Se bara till att de är kalla innan du fryser in dem.

Toodles!


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Ser supergoda ut! Nu är jag ju tyvärr helt kass på att baka... men äta dem skulle jag gärna göra ;)

2009-12-09 @ 22:22:15
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0